تبلیغات
آموزش ابتدایی - نمونه طرح درس فارسی پنجم
آموزش ابتدایی
تجربه معلمی است كه اول امتحان می گیرد سپس درس می دهد.

عنوان :طرح درس بخوانیم

موضوع : اگر طبیعت زیبای ایران نباشد

پایه ی : پنجم

آموزشگاه : ……………..

تهیه كننده : ………………

اهداف درس 18 (اگر طبیعت زیبای ایران نباشد ) :

1 ـ توسعه و گسترش آشنایی با جلوه های زیبای طبیعت ایران

2 ـ تقویت علاقه مندی و ارزش گذاری به جلوه های طبیعی ایران

3 ـ تقویت و توسعه ی میهن دوستی

4 ـ رشد و پرورش حس زیبایی شناختی و زیبا دوستی

5 ـ آشنایی با برخی نكات زبانی (ساخت واژه های غیر ساده و نثر عادی و نثر ادبی ).

ارزشیابی تشخیصی :

قبل از تدریس درس جدید سؤالاتی راجع به درس گذشته به عمل می آوریم :نظیر این سؤالات :ا ـ توصیه ی پدر برای نوشتن یادداشت روزانه چه بود ؟

2 ـ كلمه هایی مانند دانش آموز كلاس و مردبزرگ را می نویسیم و از دانش آموزان می خواهیم كه موصوف و صفت و مضاف و مضاف الیه را در كلمات ذكر شده بیابند واگر اشكال ویا ابهامی در درس ویا دروس دیگر داشتند در صدد رفع آنها بر می آییم و دوباره توضیحاتی در جهت تشخیص نكات دستوری و... ارائه می دهیم ،تا اشكالات احتمالی دانش آموزان رفع گردد. (10 دقیقه )

آماده سازی وایجاد انگیزه :

قبل از اینكه تدریس درس را شروع كنیم ،سرود ملی را از ضبط صوت مدرسه در كلاس پخش می كنیم وبه عكس العمل دانش آموزان توجه می كنیم . مشاهده می كنیم كه آنها بلافاصله با شنیدن آهنگ اولیه ی سرود ملی این آهنگ موزون و آشنا از جا برمی خیزند و همراه با ضبط صوت همنوا می شوند .پس از پایان و اتمام سرود راجع به احساس آنها نسبت به سرود ملی و ایران می پرسیم :« فاطمه شما از شنیدن این سرود چه احساسی داشتی ؟» ‌جواب می دهد :« خانم ! یك حس غیر قابل توصیف ، اینكه وطنم را دوست دارم واحساس غرور می كنم .» از دیگران نیز همین پرسش را می كنیم . آنها نیز می گویند :«با شنیدن نام ایران ،به یاد رشادت ، سر افرازی ، سربلندی ،شهادت ،و احترام نسبت به تمام ایران و مردمان دلیر این مملكت زیبا می افتیم .»

سپس از دانش آموزان می خواهیم كه سرود « ای ایران ،ای مرز پر گهر » را به صورت دسته جمعی در كلاس بخوانند .

پس از پایان سرود از گروه بندی شاگردان استفاده می كنیم و می گوییم باهم مشورت كرده وبا بهترین و زیباترین جمله ایران را توصیف كنند .جملات گروهها را در پای تابلو می نویسیم و با انتخاب خود دانش آموزان ،گروهی را كه صاحب بهترین جمله است را مورد تشویق قرار می دهیم . (10 دقیقه )

ارائه ی درس جدید :

در این وقت كارت هایی را كه از مناظر و جاهای دیدنی ایران تهیه كرده ایم ،به تك تك دانش آموزان می دهیم كه حاوی پیام تبریك به مناسبت فرارسیدن سال جدید است . از دانش آموزان می خواهیم كه با دقت به تصاویر نگاه كرده و جاهایی را كه بازدید نموده اند ،برای دیگران از خاطره ی آن سفرخود تعریف نمایند ویا اتفاقات جالب آن را ذكر كنند . ویا تصاویر مربوط به كدام استان ویا كدام نقطه ی ایران می باشند و آنها می توانند تصاویر خود را با یكدیگر تعویض نموده ویا به صورت گروهی به تماشای آنها بپردازند .

به دانش آموزان می گوییم :«بچه ها ! با دقت به تصاویری كه در اختیار دارید چه چیزی درك می كنید ؟ »

جواب می دهند :« خانم می فهمیم كه ایران چه قدر مكان و مناظر زیبایی دارد كه قابل وصف نیست . مثل اینكه نقاش چیره دستی آنها را به تصویر در آورده است .ویا بهتر است بگوییم ایران بهشتی دیگر است . واقعاً خداوند چقدر مهربان و تواناست .« به درستی كه خداوند زیباست وزیبایی هارا دوست دارد .»»

به فراگیران می گوییم :«دختران خوبم !آماده ی سفر شوید می خواهیم به جاهای مختلف ایران سری بزنیم .چشم های خود را ببندید ، در شمال ایران دركنار دریای آبی خزر قرار داریم . شما بچه های عزیزم چه حسی دارید باتوجه به اینكه قبلاً به آنجا رفته اید ؟»

زهرا می گوید :« خانم ! همه جا و حتی قله ی كوهها هم سبز است . مانند اینكه پروردگار عالم در همه جای این سرزمین فرشی سبز گسترده است . كشاورزان در شالیزارها مشغول كارند . به كنار دریا كه نزدیك می شویم و در كنار ساحل آن قدم می زنیم امواج پی درپی خود را به ساحل می رسانند .و...»

مریم می گوید :«حال به اصفهان ،این شهر زیبا و متمدن دنیا سفری می كنیم . به سوی بازار می رویم ،مسگرها مشغول كارند و قلم زنها با دقت و حوصله ی زیاد مشغول ایجاد نقش بر روی ظروف هستند وسرو صدای خاصی به آنجا بخشیده اند . به طرف سی و سه پل می رویم و به قدم زدن بر روی آن می پردازیم . چقدر شاه عباس صفوی بناهای زیبا ساخته ، به راستی كه اصفهان نصف جهان است . همانا انسانهایی مانند شاه عباس كه باعث پیشرفت مملكت شده اند قابل تحسین اند .»

معصومه می گوید :« حال به مشهد مقدس ،به شهر«ضامن آهو» ، شهر امید دلها ،به سوی گنبد طلایی امام رضا روانه می شویم . با استقبال گرم مردمانش روبه رو می شویم .زوار به سوی حرم امام روانه هستند . زیرا می خواهند همدمی برای نجواهای خود بیابند وحرف های دل خود را فقط با او در میان بگذارند . آنها بعداز زیارت به سوی بازارهای این شهر رفته و با سوغاتی های این شهر یعنی نبات و زعفران و زرشك به سوی شهر و دیار خود باز می گردند .» و..

دانش آموزان در ضمن صحبتهایشان از فرهنگ وسنتها و مهمان نوازی های مردم ایران تعریف می كنند . آنها كه در دنیا نظیری ندارند .

از دانش آموزان می خواهیم عكس هایی را كه از مكان های مختلف ایران كه به آنجها سفر كرده اند ،به كلاس بیاورند و با در كنار هم قرار دادن آنها ،آلبوم عكسی بزرگ تهیه می كنیم وبه این ترتیب با استفاده از سوغاتی ها و صنایع دستی و محصولات مختلف استانها و نیز لباسهای محلی هر استان ، نمایشگاهی در كلاس بر پا می شود و از دانش آموزان سایر كلاس ها دعوت می شود از این نمایشگاه دیدن نمایند . به این ترتیب مكانهای تاریخی و دیدنی ایران برای سایر دانش آموزان نیز شناسانده می شود .

در آخر مسابقه ای در بین دانش آموزان گروهها به اجرا در می آید . به این نحو كه هر گروه كه بیشترین مكان تاریخی استان زنجان را نام ببرد برنده است . می توان به شغلها و سوغاتی ها و ... نیز اشاره كرد .

حال می پرسیم :«بچه ها !در شهر خودمان خرم دره چه چیزی جزء منظر زیبای آن محسوب می شود ؟»

پاسخ می دهند :« خانم ! رود خانه ی آن و نیز جنگلهای سرسبز كنار آن »

حال می پرسیم :«تصور كنید این رودخانه و یا جنگل در كنا ر آن نباشد چه اتفاقی می افتد ؟»

می گویند :«در آن وقت دیگر خرم دره زیبایی نخواهد داشت .»

سپس ادامه می دهیم :« پس ما وظیفه ی سنگین حفظ آنها و نگهداری از میراث گرانبهای ایران وحفظ محیط زیست و شناساندن آنها به دیگران را داریم .»

در ادامه ی تدریس دانش آموزان به طور جداگانه از متن درس روخوانی به عمل می آورند . نیز می توانیم در مورد نكات دستوری توضیحاتی ارائه دهیم مثلاً اینكه با نوشتن نثر توصیفی وادبی زیبایی خاصی به انشا و نوشته های خود بدهیم .

(20 دقیقه ) ( ارائه تصاویر از مکان های تاریخی ودیدنی کشور مان )

ارزشیابی تكوینی : در این مرحله از قسمت درك و دریافت درس و یا واژه آموزی وغیره پرسش به عمل می آوریم و اشكالات احتمالی آنهارا دوباره تشریح می نماییم .(5 دقیقه )

تعیین تكلیف : در پایان به دانش آموزان می گوییم :«با توجه به اینكه تعطیلات نوروزی در پیش است ،در هنگام سفر به مكانهای مختلف ،گزارشی ویا عكس و... از بازدیدهای خود تهیه نمایند و پس از پایان تعطیلات به كلاس بیاورند.ویا ماكتی از نماهای تاریخی ایران تهیه نمایند(5 دقیقه)






نوشته شده در تاريخ پنجشنبه 7 خرداد 1388 توسط احمد
درباره وبلاگ

جستجو

آرشيو مطالب

آخرين مطالب

نويسندگان

پيوندهاي روزانه

آمار سايت